Rökelse III

Jag har äntligen lyckats få styr på min konrökelse. Konrökelse är lite som pinnrökelse utan pinne. Den är formad som en kon och är ungefär som en blyertspennespets i storlek. Man tänder den på samma sätt som pinnrökelse. Det fina är att du kan bestämma själv exakt vad den ska innehålla och den kan laddas med energi precis som lös rökelse på kol. När jag har gjort det tidigare har jag haft problem med att den inte ville glöda ordentligt. Den stannade efter att ha varit tänd till max en tredjedel och sen ville den inte glöda mer även om man tände konen på nytt. Det är lite meckigt men eftersom man gör en slags pasta som man formar till koner som sedan måste torka ordentligt innan man tänder dem. Det tar ca 2 dygn. Det var när jag bytte receptbok som saker och ting började förbättras. Den nya boken heter Incense: Crafting and Use of Magickal Scents och är skriven av Carl F. Neal. I andra böcker jag har om rökelse förekommer att man har salpeter i vissa recept och jag trodde att man var tvungen att ha det för att det skulle glöda men Neal säger att man absolut inte bör ha det eftersom det inte förbättra glödförmågan och att den påverkar dofterna. De senaste blandningarna som jag nu har gjort med hans recept som brinner väldigt fint och igår testade jag en månrökelse jag hade gjort med hans recept (med viss modifikation). Jag vill ha rökelse som jag kan använda när jag ska meditera eller divinera utan att lägga en hel cirkel, men också rökelse för att bringa god atmosfär eller för rening och liknande. Månens energier gynnar områden känslor, närande, fertilitet, hemmet, familjen, kvinnor, spädbarn, det offentliga och matlagning och en bra ört förknippad med månen att ha i en sådan rökelse är jasmin. Det recept jag hade gjort var ett som i original har Valeriana i sig.  Naturligtvis skall det blandas under måntimme och i en silverskål. Nåväl själva receptet är:

  1. Blanda och pulvrisera
    1. 1 msk vitt sandelträ
    2. 2 tsk jasminblom
  2. Häll upp och förvara i en tät burk i minst 28 dagar max 3 månader.
  3. Konsekrera rökelsen i en cirkel.
  4. Tillsätt 0,25 tsk (ja, inte mer än ett lätt rågat kryddmått) tragantgummi.
  5. Blanda ordentligt
  6. Tillsätt upp till 4 tsk vatten, en efter en.
  7. Blanda, helst med en träpinne, tills det är en jämn massa.
  8. Forma dem snabbt till koner, men gör dem inte större än en blyertspennespets.
  9. Låt torka i c:a 2 dygn i rumstemperatur på en torr plats.

Denna rökelse luktade underbart. Det går att göra pinnrökelse m h a denna pasta men det är svårt att hitta en sån ”veke”. Jag har testat med spaghetti, det funkar så länge som pastan inte är för blöt och tynger rökelsen på spaghettin så mycket att den går av.

B*B

Lämna en kommentar